Παρασκευή 17 Μαρτίου 2017

Προαγωγικές Εξετάσεις Έκθεσης στο Γυμνάσιο



Υπογράφθηκε στις 11/11/2016 το  Προεδρικό Διάταγμα που αφορά την Αξιολόγηση των μαθητών στο Γυμνάσιο, επισημοποιώντας οριστικά τις αλλαγές στην εκπαίδευση που είχε εισηγηθεί ο προηγούμενος Υπουργός Παιδείας. Ανάμεσα στα 18 άρθρα ξεχωρίσαμε και σας μεταφέρουμε τις αλλαγές που θα ισχύσουν στις Προαγωγικές Εξετάσεις Έκθεσης στο Γυμνάσιο.
Εξεταστική Περίοδος Ιουνίου
Η εξεταστική περίοδος για το Γυμνάσιο ξεκινά την 1η Ιουνίου και διαρκεί ως το τέλος του μήνα (30 Ιουνίου). Αυτό το οποίο διαφοροποιεί τη φετινή χρονιά έναντι των προηγούμενων είναι η διαδικασία η οποία θα τηρηθεί.
Αρχικά όλοι οι μαθητές θα εξεταστούν γραπτά στα μαθήματα της Ομάδας Α’, η οποία περιλαμβάνει τα παρακάτω μαθήματα:
1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία),
2) Μαθηματικά,
3) Φυσική,
4) Ιστορία.
Ενδοσχολική Υποστηρικτική Διδασκαλία
Για τους μαθητές που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις προαγωγής ή απόλυσης προβλέπεται πρόγραμμα υποστηρικτικής διδασκαλίας. Συγκεκριμένα για τους παραπεμπόμενους μαθητές αμέσως μετά το
τέλος της πρώτης εξεταστικής περιόδου καταρτίζεται με ευθύνη του Διευθυντή του Σχολείου και υλοποιείται
από τους εκπαιδευτικούς πρόγραμμα υποστηρικτικής διδασκαλίας για κάθε μάθημα στο οποίο έχει παραπεμφθεί μαθητής. Συγκεκριμένα για κάθε μάθημα προσφέρεται πρόγραμμα διάρκειας πέντε έως δέκα (5-10) διδακτικών ωρών, ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών. Η υλοποίηση του ανατίθεται σε εκπαιδευτικούς του σχολείου από τον σύλλογο διδασκόντων. Στο τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου διεξάγονται οι επαναληπτικές εξετάσεις για τους παραπάνω μαθητές (δεύτερη εξεταστική περίοδος), οι οποίες είναι γραπτές και προφορικές για τα μαθήματα της Ομάδας Α’ και προφορικές για τα υπόλοιπα μαθήματα.
Εξετάσεις στην Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
Οι Προαγωγικές Εξετάσεις Έκθεσης στο Γυμνάσιο διαφοροποιούνται αισθητά από το παρελθόν, καθώς οι μαθητές καλούνται να ασχοληθούν με δύο κείμενα, ένα για κάθε μάθημα και στη συνέχεια να παράγουν δύο κείμενα. Μάλιστα για το τμήμα που αφορά τη Νεοελληνική Λογοτεχνία οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν και σε άσκηση δημιουργικής γραφής.
Συγκεκριμένα:

Η διάρκεια της εξέτασης για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα της Ομάδας Α’ προβλέπεται δίωρη. Λόγω όμως του «διπλού χαρακτήρα» του συγκεκριμένου μαθήματος η εξέταση καλύπτει τρεις ώρες.
Οι απαντήσεις αναπτύσσονται σε ξεχωριστό φύλλο για καθέναν από τους δύο κλάδους και αποδίδεται διακριτός βαθμός για καθέναν από αυτούς.
Α. Στον κλάδο της Γλωσσικής Διδασκαλίας (Έκθεση)
Οι μαθητές/τριες πλέον στις Προαγωγικές Εξετάσεις Έκθεσης στο Γυμνάσιο εξετάζονται σε κείμενο γραπτό παρεμφερές και όχι ίδιο με κάποιο από αυτά που διδάχθηκαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Πρέπει να συνοδεύεται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα όπου δηλώνονται ο συντάκτης του, η χρονολογία και το μέσο δημοσίευσης του και όποια άλλη πληροφορία για τη συγκυρία δημοσίευσης και το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο δημιουργίας του κρίνεται αναγκαία από τον/την εκπαιδευτικό. Οι μαθητές/τριες καλούνται να απαντήσουν σε τρία (03) θέματα.
1.   Το πρώτο θέμα αναφέρεται στην κατανόηση του κειμένου και του επικοινωνιακούπλαισίου στο οποίο εντάσσεται.
Με αυτό το θέμα ελέγχεται η ικανότητα των μαθητών/τριών είτε να εντοπίζουν και να παρουσιάζουν τις πληροφορίες που περιέχονται στο κείμενο, είτε να επισημαίνουν το επικοινωνιακό πλαίσιο του (τον πομπό, τον/τους δέκτη/ες, το μέσο επικοινωνίας, τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε) είτε να αναγνωρίζουν το βασικό μήνυμα του και να το συσχετίζουν με τις περιστάσεις επικοινωνίας είτε να σχολιάζουν χωρία του είτε να εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο «συνομιλεί» το κείμενο με το σκίτσο, τη φωτογραφία κ.τ.λ. που το συνοδεύει.
Το συγκεκριμένο θέμα βαθμολογείται με έξι (06) μονάδες.
2.   Το δεύτερο θέμα αναφέρεται σε ζητήματα δομής και γλώσσας του κειμένου και με αυτό το θέμα ελέγχεται η ικανότητα των μαθητών/τριών:
α) είτε να αναγνωρίζουν τη δομή ολόκληρου του κειμένου ή τη δομή και τον τρόπο ανάπτυξης μιας παραγράφου είτε να αποδίδουν με πλαγιότιτλους ή με τη μορφή διαγράμματος τη νοηματική αλληλουχία του κειμένου είτε να εντοπίζουν τις διαρθρωτικές λέξεις/φράσεις που βοηθούν στη συνοχή του κειμένου είτε να διακρίνουν στο κείμενο σημεία όπου υπάρχει περιγραφή, αφήγηση, επιχειρηματολογία ή/και
β) είτε να εξηγούν τη συνεισφορά της γραμματικοσυντακτικής δομής κάποιου χωρίου στο νόημα του (π.χ. η χρήση της παθητικής σύνταξης αντί της ενεργητικής) είτε να αναγνωρίζουν τη λειτουργία των μορφοσυντακτικών δομών (π.χ. η επιλογή να χρησιμοποιηθεί ιστορικός ενεστώτας αντί του αορίστου κ.ά.) είτε να μετασχηματίζουν, λαμβάνοντας υπόψη τις περιστάσεις επικοινωνίας, λέξεις ή φράσεις ή απόσπασμα του κειμένου ως προς την μορφολογία ή ως προς τη σύνταξη ή ως προς τη σημασιολογία/το λεξιλόγιο ή ως προς τα σημεία στίξης ή ως προς το ύφος του κειμένου. Το συγκεκριμένο θέμα βαθμολογείται με τέσσερις (04) μονάδες.
3.   Το τρίτο θέμα αναφέρεται στην παραγωγή γραπτού λόγου.
Ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να συντάξουν ένα κείμενο που να ανταποκρίνεται στη γλωσσική τους εμπειρία, το είδος του οποίου καθορίζεται με σαφήνεια, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο, με το οποίο κρίνουν ή σχολιάζουν σημεία του κειμένου που τους έχει δοθεί ή αναπτύσσουν προσωπικέςαπόψεις, παίρνοντας αφορμή από το κείμενο. Με το κείμενο αυτό ελέγχονται τα εξής:
α) ο βαθμός προσαρμογής στις παραμέτρους της επικοινωνίας (πομπός, μήνυμα, δέκτης, ύφος)
β) ο βαθμός μορφολογικής επάρκειας (ορθογραφία, στίξη, ορθές γραμματικές και συντακτικές δομές)
γ) ο βαθμός δομικής επάρκειας δ) ο βαθμός νοηματικής επάρκειας (κατά πόσον διαθέτει το κείμενο τις απαραίτητες πληροφορίες, κατάλληλη επιχειρηματολογία κ.τ.λ.)
ε) ο βαθμός τήρησης των χαρακτηριστικών του κειμενικού είδους στο οποίο ανήκει.
Η έκταση του κειμένου που καλούνται να παραγάγουν μπορεί να κινείται μεταξύ διακοσίων (200) και τριακοσίων (300) λέξεων, ανάλογα με την τάξη των μαθητών/ τριών. Το συγκεκριμένο θέμα βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου